مصرف عسل در ماه رمضان

 

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم مصرف عسل در ماه رمضان به جای شکر تصفیه‌شده سفید مناسب ترین شیرین‌کننده در رژیم غذایی است. زیرا شکر فقط کالری را تأمین می‌کند و غیر از ارزش غذایی دیگری ندارد اما عسل اصل و طبیعی بسیار پرخاصیتد و مفید است. از طرف دیگر، اگر عسل را انتخاب کنیم، معمولاً در مقایسه با شکر مقدار کمتری از آن را مصرف می‌کنیم. همچنین طعم شیرین عسل بسیار دل‌نشین‌تر از شکر است.

روزه‌داری باعث می‌شود که انرژی آدم‌ها برای انجام کارهای روزمره کم می‌کند. یکی از روش‌های جبران این افت انرژی مصرف قندهای طبیعی در وعده‌های سحری یا افطاری است. یکی از این قندهای طبیعی عسل طبیعی است. همان‌طور که می‌دانید عسل طبیعی خواص بسیاری دارد و تنها یا همراه با مواد غذایی دیگر مصرف می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی مصرف عسل طبیعی در ماه رمضان صحبت کنیم.

۳ فایده مصرف عسل در ماه رمضان

  1. هضم کردن مواد غذایی را آسان‌تر می‌کند.

در ماه رمضان که عادت‌های غذایی تغییر می‌کند و چند ساعت معده خالی می‌ماند، مشکلات گوارشی برای بدن به وجود می‌آید. عسل طبیعی از مواد غذایی شگفت‌انگیزی است که هم خودش آسان هضم می‌شود و هم به آسان هضم شدن مواد غذایی کمک می‌کند. مصرف عسل طبیعی در وعده‌های سحری و افطاری به هضم غذا کمک می‌کند و در پاک‌سازی سموم کبد نیز مؤثر است.

  1. کمک می‌کند راحت بخوابید.

در ماه رمضان که ساعت مصرف وعده‌های غذایی در مقایسه با سایر ماه‌های سال تغییر می‌کند و فرد روزه‌دار چندین ساعت در طول روز گرسنگی را تحمل می‌کند، بدن دچار استرس متابولیک می‌شود. مصرف عسل طبیعی استرس متابولیک بدن را کاهش می‌دهد. کاهش استرس متابولیک بدن باعث می‌شود که چرخه‌ی خواب فرد متعادل‌تر شود.

  1. بوی بد دهان را از بین می‌برد.

یکی از دغدغه‌های روزه‌داران در ماه رمضان بوی بد دهان است. ناگفته پیداست که علت بوی بد دهان در ماه رمضان این است که فرد روزه‌دار در طول روز از خوردن و آشامیدن می‌پرهیزد. برای رفع بوی بد دهان در طول روز راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که ما از این میان مصرف عسل در وعده‌ی سحری را پیشنهاد می‌کنیم.

تشنگی کمتر با نوشیدن شربت لیمو ترش و عسل در وعده سحری

بنا به‌گفته‌ی متخصصان تغذیه مصرف شربت عسل و لیموترش در وعده‌ی سحری باعث می‌شود که روزه‌داران در طول روز کمتر احساس تشنگی کنند. افرادی که دیابت خفیف دارند و پس از مشورت با پزشک متوجه شده‌اند که می‌توانند روزه بگیرند، بهتر است به‌جای شربت لیمو و عسل، شربت خاکشیر یا تخم شربتی بنوشند.

شیر کم‌چرب ولرم و عسل بهترین افطاری

متخصصان تغذیه معتقدند بهترین کار در هنگام افطار این است که روزه را با شیر کم‌چرب وعسل باز کنید. باید توجه داشت که گرم شدن عسل باعث می‌شود ساختار آن تغییر کند و خواص خود را از دست بدهد. از این رو بهتر است شیر کم‌چرب ولرم را با عسل مصرف کنید. بهترین گزینه برای باز کردن روزه در هنگام افطار نوشیدن یک لیوان شیر ولرم کم‌چرب با عسل طبیعی است. گزینه دوم بیسکوییت سبوس دار و پس از آن به ترتیب خرما، شیر و نان سوخاری، شیر و موز و عسل است. در غیر این صورت افراد می توانند افطار خود را با خوردن سوپ آغاز کنند.

مصرف عسل در فاصله‌ی افطار تا سحر

عسل طبیعی آن‌قدر دوست‌داشتنی هست که در ماه رمضان دست از سرش برنداریم و در تمام لحظات ماه رمضان که خوردن و نوشیدن مجاز است لحظات خود را با طعم شیرین و دلنشین عسل طبیعی همراه کنیم.

همان‌طور که قبلاً در همین مقاله گفتیم، بهتر است در هنگام سحر شربت لیموترش و عسل بنوشید و روزه‌ی خود را با شیر ولرم کم‌چرب و عسل باز کنید. برای تنوع می‌توانید شربت آب‌پرتقال و عسل بنوشید . شربت خاکشیر و عسل هم خوش‌طعم و مففید است. شربت سیب و عسل هم مقوی است. شربت نعنا عسل هم برای کمک به رفع تشنگی پیشنهاد خوبی است. به جز شربت عسل همچنین می‌توانید حلوای عسلی و بستنی عسلی درست کنید و در فاصله‌ی افطار تا سحر میل کنید. یکی از خوردنی‌های خوشمزه‌ی دیگری که می‌توانید برای افطار درست کنید و در تهیه‌ی آن از عسل استفاده کنید، برشتوک گلپایگان است. دستور تهیه‌ی آن را می‌توانید در سایت و اینستاگرام شهدفام بخوانید و این خوشمزه‌ی مقوی را بپزید و میل کنید.

حالا که این‌همه از نوشیدنی‌های مختلفی که می‌شود با عسل طبیعی درست کرد نام بردیم، دستور تهیه‌ی یکی از خوش‌طعم‌ترین شربت‌ها با عسل طبیعی را تقدیم می‌کنیم:

طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل

مواد لازم:

سرکه طبیعی: ۱ پیمانه

عسل طبیعی: ۲ پیمانه

آب: ۸ پیمانه

۱-آب و عسل طبیعی را در قابلمه‌ بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا جوش بیاید و کف کند.

۲-کف روی شربت را بگیرید و بگذارید شربت آنقدر بجوشد تا غلیظ شود و حجم آن به نصف حجم اولیه برسد.

۳- سرکه را به شربت اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید مخلوط عسل و سرکه با هم بجوشند تا بوی خامی سرکه از بین برود و طعم عسل طبیعی با طعم سرکه طبیعی خوب مخلوط شود.

۴-وقتی شربت کاملاً غلیظ شد و حجم آن به یک‌چهارم حجم اولیه رسید، حرارت را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.

۵-پس از خنک شدن شربت، آن را در بطری شیشه‌ای بریزید و در جای خنک نگهداری کنید.

۶-هنگام سرو شربت سکنجبین با عسل طبیعی، یک‌سوم لیوان را با شربت غلیظ پر کنید و بقیه لیوان را آب و یخ بریزید.

شربت سکنجبین با عسل را می‌توان طعم‌دار کرد. برای طعم‌دار کردن شربت سکنجبین و عسل می‌توانید از عرق نعنا یا عرق کاسنی، عرق رازیانه یا آب زرشک یا آب سیب استفاده کرد. حواستان باشد که همه‌ی این‌ها را با هم در شربت سکنجبین و عسل نریزید. هر بار فقط یکی.

نوش جان!

ما در شرکت صنایع غذایی شهدفام شیدا با تولید عسل طبیعی شهدفام خوشحالیم که از افطار تا سحر برای شما هموطنان عزیز لحظاتی شیرین، دلنشین و دوست‌داشتنی می‌آفرینیم.

 

مطالب مرتبط